۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۶
کد خبر: ۵۶۵۸۸۰
آیت الله مصباح یزدی:

لازمه مقابله با هوای نفس شناخت دین است|وضعیت زندگی مسؤولان نباید با جامعه متفاوت باشد

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: گاهی شرایط زندگی، پست و موقعیت اجتماعی افراد اقتضا می کند که به گونه ای رفتار کنند که بر دیگران در زندگی مادی برتری نداشته باشند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که ارزش های اخلاقی مراتبی دارد، گفت: همچنین موانع تحقق این ارزش ها دارای مراتب هستند.

وی افزود: باید به اندازه ای خود را آماده و قوی کنیم که هیچگاه فریب نفس را نخوریم، گاهی کاری فی حد نفسه حرمت شرعی ندارد اما گاهی شرایطی پیش می آید که همان عمل اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند، در احکام فقهی به ویژه مسائل اجتماعی این مسأله وجود دارد که در عنوان اولی حکمی دارد و حکم آن به عنوان ثانوی متفاوت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بعد از انقلاب بیشترین چیزی را که در این زمینه داشتیم امر ولی فقیه بوده است، اظهار داشت: امر مباح به واسطه حکم ولی امر و ولی فقیه به واجب تبدیل می شود، عناوین ثانویه سبب تفاوت با حکم اولی می شود.

وی ادامه داد: گاهی در شرایطی هوای نفس مباح است و اشکال ندارد اما ممکن است به واسطه عنوان ثانوی وجوب و حرمت پیدا کند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به حدیثی قدسی درباره اهمیت مقابله با هوای نفس ابراز داشت: خداوند متعال در حدیثی قدسی می فرماید اگر بنده ای خواسته من را بر میل خود ترجیح دهند، فرشتگان را مأمور محافظت از او می کنم و آسمان ها و زمین را کفیل رزق او قرار می دهم و دنیا را بدون این که سختی بکشد در اختیار او قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: اگر کسی هم این مسیر را در پیش نگرفت بلافاصله تنبیه نمی شود چون دنیا برای امتحان است تا انسان فکر و انتخاب کند، برخی از مجازات های کم برای تنبه دادن در دنیا انجام می شود و والا مجازات ها در قیامت صورت می گیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بر اساس روایت اگر انسان میل خود را بر رضایت الهی ترجیح دهد کار او به سامان و پایان مطلوب نمی رسد، چنین افرادی نمی توانند در کار دنیا هم مصالح را تشخیص دهند بلکه خیال می کنند که دانا هستند، حتی گاهی امر مشتبه می شود و خیر و شر خود را نمی تواند تشخیص دهد.

وی اضافه کرد: این افراد به اندازه ای مشغول دنیا می شوند که فکر آخرت و ارزش ها از ذهن او خارج می شود؛ لازمه مقابله با هوای نفس شناخت مسائل دینی و دستورات الهی است چرا که گاهی برای اشخاصی در شرایط خاصی تکالیف تغییر می کند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: به عنوان مثال انسان در مقام ولایت تکالیفی پیدا می کند که افراد ساده چنین تکالیفی ندارند؛ گاهی امری که برای افراد عادی مستحب است برای فردی خاص در شرایطی واجب می شود مانند این که چون همسران پیامبر انتساب به ایشان دارند نمی توانند مانند افراد عادی باشند.

وی افزود: حضرت امام می فرمود طلاب باید بسیار مراقب باشند چرا که اگر اشتباهی از سوی روحانیت سر بزند در جامعه تأثیر نادرستی دارد، یک روحانی در جامعه مورد توجه است و اگر اشتباهی رخ دهد دو اثر سوء دارد که یکی سبب بی اعتنایی مردم به دستورات دینی می شود و دیگر این است که این کار را به تمام طلاب و روحانیت تعمیم می دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: گاهی به واسطه مقام و موقعیت عنوان ثانوی برای انسان پیدا می شود که می تواند تکلیف های بیشتری برای انسان ایجاد کند، افراد باید توجه داشته باشند که گاهی شرایط زندگی، پست و موقعیت اجتماعی آن ها اقتضا می کند به گونه ای رفتار کنند که بر دیگران در زندگی مادی برتری نداشته باشند کما این که این موضوع به وضوح در سیره امیرمؤمنان(ع) مشاهده می شود./1323/

ارسال نظرات